Metroul bucureștean are pentru prima dată două echipamente performante cu ajutorul cărora se va lucra pentru realizarea tunelurilor cu o viteză de 20-30 metri pe zi, față de „recordul de patru metri pe zi”, a declarat, joi, directorul general Metrorex, Gheorghe Udriște.
„Avem pentru prima dată astfel de echipamente, recordul de viteză era altădată de patru metri pe zi, acum va fi de 20-30 metri pe zi, șantierul este cam la jumătate din cât este estimat să se realizeze. Incintele stațiilor sunt aproape gata. Ar mai fi la Eroilor unde este o lucrare amplă pentru că traversăm liniile 1 și 3 și râul Dâmbovița”, a declarat vineri, într-o conferință organizată cu ocazia inaugurării și sfințirii echipamentelor, directorul general Metrorex, inginerul Gheorghe Udriște.
El a spus că lucrările la tunele, vor începe în lunile septembrie-octombrie, iar spre sfârșitul anului lucrările s-ar putea apropia de final.
Udriște a precizat că stația de la Academia Militară este gata.
Utilajele vor executa tunelele de metrou în paralel, conform unei tehnologii de tunelare bazată pe excavarea pământului prin presiune. Aceasta tehnologie permite lucrul în toate tipurile de soluri, menținând neafectat nivelul de siguranță al lucrârilor.
El a mai spus că, în total, vor fi trei scuturi care lucrează în tunele, două fiind deja aduse, iar al treilea urmând să sosească.
„Este în tradiția mondială a constructorilor de tunele ca utilajele, care lucrează în tunele, să poarte nume de sfinte, de sfinți. Am ales împreună cu PS Varsanufie Prahoveanul numele celor trei sfinte cu care am botezat scuturile. Este vorba de Sfânta muceniță Varvara, sfânta muceniță Filofteia, iar pentru al treilea scut Sfânta Parascheva”, a mai spus directorul general.
Întrebat dacă știe cine au fost aceste sfinte, directorul a răspuns afirmativ. „Știm cine au fost, știu și fețele bisericești, aveți încredere în noi. Sunt persoane care au căpătat statutul de sfinți ca urmare a faptelor pe care le-au săvârșit în viața lor și a țării lor. Este pentru prima dată în România când utilajele se botează cu nume de sfinți, în alte țări este deja o tradiție”, a mai spus directorul general, precizând totodată că patronul spiritual al rețelei de metrou este Sfântul mare mucenic Gheorghe, fără legătură însă cu numele său.
Totodată, el a precizat că din estimările companiei, în cursul lui 2015 primele trenuri vor fi puse în funcțiune pe linia 5 de la Râul Doamnei și de la stația Valea Ialomiței, pentru că acolo este o ramificație, și până la Eroilor.
„Este un tronson de circa șase kilometri, avem probleme foarte grele, unele le-am surmontat, în activitățile de deservire a rețelelor de utilități. Lucrăm cu aceste utilaje perfomante, supraveghem și montorizăm întreg procesul de lucru și de comportare a clădirilor din apropierea liniilor de metrou”, a mai spus directorul general.
Udriște estimează că vor fi aproximativ 300.000 de oameni care vor utiliza linia de metrou 5.
Întrebat care este stadiul lucrărilor celorlalte magistrale, Udriște a spus că în curând va semna continuarea liniei de metrou Bazilescu – Lacul Străulești, linia 4.
„Vom semna în aceste zile pentru cel de la Parc Bazilescu la Lacul Străulești în continuare inia 4. La Străulești vom realiza un depou pentru trenurile care vor pleca spre Otopeni, cred că la acest tronson (Bazilescu – Lacul Străulești) vom începe lucrările chiar în această vară. Spre Otopeni, probabil, anul viitor pentru că în acest an am revizuit studiul de fezabilitate, iar în toamnă vom lansa licitații pentru realizarea tunelurilor și a stațiilor”, a mai spus Udirește.
Tot în 2012 Metrorex va licita și contractul de lucrări pentru continuarea liniei 5, de la Eroilor la Pantelimon, a mai spus Udriște.
El a precizat că sumele sunt asigurate dintr-un credit BEI, al Băncii guvernului Japoniei contractat de guvernul României, Ministerul Transporturilor și Ministerul Finanțelor. „Pentru linia 5 avem două credite unul de 395 de milioane de euro și altul dr 465 de milioane de euro la care se adaugă în parte egală contribuția statului român, iar pentru Otopeni avem asigurat un credit de 320 de milioane de euro de la Banca Japoniei. Vom lucra numai în subteran. În mai puțin de un an ne vom apuca de zona de la suprafață”, a mai spus Udriște.
Totodată în cadrul proiectului de construire a Magistralei 5 Drumul Taberei – Pantelimon, Secțiunea Râul Doamnei – Universitate, Tronsonul Râul Doamnei – Eroilor, se lansează Punctul de Informare Magistrala 5, menit să asigure un dialog transparent și permanent cu locuitorii Capitalei. Cu o lungime totală de aproximativ șase kilometri, tronsonul va avea zece stații de metrou: Râul Doamnei, Valea Argeșului, Valea Ialomiței, Romancierilor, Parcul Drumul Taberei, Tudor Vladimirescu, Favorit, Orizont, Academia Militară, Eroilor. Acesta va acoperi, în principal, un bazin cu un număr de peste 300.000 de locuitori din sectoarele 5 și 6 ale Capitalei, a adăugat Udriște.
„Am acordat o deosebită atenție Punctului de Informare Magistrala 5, având în vedere că acesta asigura interacțiunea dintre una din cele mai importante construcții edilitare din ultimii 20 de ani, la nivelul orașului București, și beneficiarii acesteia, locuitorii săi. Acesta are ca obiectiv principal tratarea cu maximă rapiditate și profesionalism a observațiilor primite din partea publicului dar și furnizarea de informații cu privire la detalii ale proiectului pe care cetățenii doresc să le afle”, arată directorul general al Metrorex, Gheorghe Udriște.
Inaugurarea punctului a fost marcată și de botezul celor două scuturi Tunnel Boring Machine (TBM), de către PS Varsanufie Prahoveanul înconjurat de preoți și diaconi.